האוצר החבוי באבן ספיר. מאמר שהתפרסם באתר פסיכולוגיה עברית . מאת טלי אהרני
ספיר (שם בדוי) נכנס לקליניקה שלי זמן מה אחרי שקולות הילדים עזבו אותה, וחתיכות הפלסטלינה המעוכות שעל השטיח הפרסי שלי – עדות למשחקי הילדים הרבים שהתרחשו שם – קצת יבשו ודהו. זה היה לפני כתשעה חודשים, כאשר ספיר היה בן תשע וחצי.
מאמר זה מתאר מקרה של טיפול בילד אומנה. הטיפול במקרה זה ממחיש את רוח המודל. דרכו אפשר ללמוד את עקרונות החשיבה ההומניסטית והמערכתית של גישת סאטיר. השינוי מוצג כאן כתהליך של טרנספורמציה ברמת ההוויה (being), כמעבר מהיות אדם פועל לשם הישרדות להיותו פועל מתוך חיבור עמוק לאנרגיית החיים.
מהישרדות לאנרגיית חיים: תהליך הסליחה על בסיס משנתה של וירג'יניה סאטיר. מאמר שהתפרסם באתר פסיכולוגיה עברית (16.9.18)מאת טלי אהרני
נושא הסליחה הוא מרכזי בחוויה האנושית, אך רק בעשורים האחרונים החל להיחקר מפרספקטיבה פסיכולוגית. תחילה נתפסה הסליחה כתהליך בינאישי, ולאחר מכן התפתחו גם מודלים תוך-אישיים שהתייחסו לסליחה כעבודה פנימית של האדם עם עצמו. מאמר זה מציג מודל תוך אישי לתהליך סליחה המבוסס על משנתה של וירג׳יניה סאטיר. מתוארים השלבים השונים בתהליך הסליחה והאופן בו המטפל יכול לסייע לקדם אותו.
הרצאה של ד"ר גליה אנקורי באירוע ההשקה של הספר " מהישרדות לאנרגיית חיים".
בהרצאה זו ד"ר גליה אנקורי מספרת על הספר ועל תרומתו ואף מתייחסת לרעיונות שבסיס מודל סאטיר. ד"ר אנקורי מתארת את מטפורת הקרחון וכיצד היא משמשת כלי חשוב בעבודה הטיפולית.
הרצאה של ד"ר גליה אנקורי באירוע ההשקה של הספר מהישרדות לאנרגיית חיים
וירג'יניה מטפלת במשפחה עם ילדים קטנים
קטע קצר מתוך סרט וידאו המתעד טיפול של וירג'יניה סאטיר במשפחה שבה יש שני ילדים קטנים שסבלו מהתעללות מצד אימם הביולוגית ובעצמם מגלים בעיות התנהגות. (הסרט נקרא: "Of rocks and flowers" )
סרטון זה נותן הצצה לאופן מעורר ההשראה והעוצמתי של וירג'יניה בעבודתה עם משפחה.
פאנל של בוגרי תוכנית ההכשרה של סאטיר המיישמים את המודל באופנים שונים ומגוונים.
הפאנל התקיים באירוע ההשקה של הספר מהישרדות לאנרגיית חיים ב23.2.18
משתתפי הפאנל הם:
ריקי רוטר – שילוב סאטיר בעבודה עם ילדים על רצף האוטיזם ועם הוריהם
אלון דגן – התמודדות עם טראומה בחיים על הגבול ,(קיבוץ יד מרדכי)
ארמית לוטם – הדרכת עבודה בקו (הובלה משותפת) לצוותי הוראה בחינוך דו-לשוני
גילה כהן – שילוב סאטיר עם מיינדפולנס
ד"ר גליה אנקורי – לימוד מודל סאטיר במסגרת אקדמאית
טל ברגר – "חופש התנועה": מייזם חברתי להעצמה של נערות בסיכון
מיכל סוקר – שילוב סאטיר עם DBT, מרכז לבריאות הנפש לילד ולנוער בי"ח זיו, צפת
עוזית דגן – טיפול משפחתי במשפחות פוסט אישפוזיות
ענדה אביבי – שילוב מודל סאטיר במערכת החינוך
עוזית דגן מראיינת את טלי אהרני
בראיון זה עוזית מזמינה את טלי לספר על כתיבת הספר, על הרעיונות המרכזיים שבאים לידי ביטוי בספר ועל החזון שלה.
הראיון נערך באירוע ההשקה של הספר :" מהישרדות לאנרגיית חיים"
——————————–
כרזה של וירג'יניה סאטיר:
אני זה אני
בעולם כולו אין עוד אדם שהוא כמוני בדיוק.
כל דבר שנובע ונשלח החוצה ממני הוא שלי באופן אמיתי כי רק אני בחרתי בו.
אני הבעלים של כל מה שקשור בי– גופי, רגשותַי, פי, קולי.
כל מעשַי, המכוונים לזולת או לעצמי שייכים לי – ההזיות שלי, החלומות שלי, התקוות שלי והפחדים שלי.
שלי הם גם כל ניצחונותי וכל הצלחותי, וגם כל כישלונותי וטעיותי.
מכיוון שכולי שלי אני יכול להכיר את עצמי היכרות אינטימית.
בעשותי זאת אני יכול לאהוב את עצמי ולהיות ידידותי אל עצמי ואל כל חלקי.
אני יודע שיש בי היבטים שאיני מבין, והיבטים אחרים שאיני מכיר, אבל כל עוד אני אוהב את עצמי ונוהג בעצמי בידידות אני יכול לעודד את עצמי לחפש תובנות ולמצוא דרכים ללמוד עוד על עצמי.
איך שאני נראה או נשמע, מה שאני אומר או עושה, מה שאני חושב או מרגיש ברגע נתון כלשהו – כל אלה הם באופן אותנטי אני.
אם יתברר לי בהמשך שחלקים כלשהם שלי –באופן שבו אני נראה, נשמע, חושב ומרגיש –הפכו ללא מתאימים אוכל להיפטר ממה שאינו מתאים, לשמור על השאר ולהמציא משהו חדש במקום הדבר שוויתרתי עליו.
אני יכול לראות, לשמוע, להרגיש, לחשוב, לומר ולעשות.
יש לי הכלים לשרוד, להיות קרוב לזולת, להיות יצירתי, להבין את העולם ואת האנשים בו – למצוא סדר בהם ובדברים שהם מחוצה לי.
אני אדון לעצמי, ולכן אני יכול לנהל את עצמי.
אני זה אני, ואני בסדר.
וירג'יניה סאטיר